Vendicum
Verkopen kun je leren

Artikelen over salesmanagement en salescoaching

19 maart 2020

Demotiverende valkuilen voor salesmanagers

Motiveren is maatwerk en er zijn vele valkuilen die je als salesmanager beter kan omzeilen. Wees alert en pak het anders aan met deze tips. lees meer >

26 september 2013

Houd uw team scherp met fieldcoaching

Uw verkopers zijn twee maanden geleden op training geweest. U merkt dat het allemaal wat begint weg te zakken. Als uw trainingsbureau het trainingsstokje niet aan u heeft overgedragen, is het aan u om uzelf als coach op te werpen voor uw mensen. Een coach die meegaat het veld in: de fieldcoach. Fieldcoaching kunt u sowieso regelmatig toepassen om uw team scherp te houden. lees meer >

12 september 2013

Opstellen verkoopplan is eenvoudiger dan menigeen denkt

Veel verkopers vinden het opstellen van een verkoopplan een vervelende klus. Toch is het eenvoudiger dan het lijkt. Het verkoopplan past op 1 A4-tje en is in relatief korte tijd te maken. Deze aanpak helpt uw verkopers hierbij. lees meer >

30 augustus 2011

Online netwerken, iets voor counsellors?

Zit u al op Twitter? Bent u actief met LinkedIn? Menig counsellor twijfelt of actief netwerken via de zogenaamde social media wel zo handig is. Om te beginnen, verduidelijk ik eerst enkele vaktermen en begrippen van ‘het nieuwe netwerken’ en vervolgens leest u wat voor profijt en eventuele nadelen u kunt ervaren. lees meer >

15 augustus 2011

Twitteren en verkopen

Twitteren en verkoper zijn, gaat dat samen? Ja, dat is zeker mogelijk. Zolang u maar niet gaat verkopen op Twitter. Wat voor gedrag op Twitter zorgt er wel voor dat u uiteindelijk gaat verkopen? Door te netwerken; dat gaat ook heel goed op Twitter.: de fieldcoach. Fieldcoaching kunt u sowieso regelmatig toepassen om uw team scherp te houden. lees meer >

15 augustus 2011

Verplichtingen voor netwerkclubleden

Regelmatig krijg ik de vraag of je lid moet zijn van een netwerkclub om te kunnen netwerken? Nee. Netwerken kan vrijwel altijd en overal. Op alle plekken waar mensen zijn. En lid zijn van een netwerkclub brengt verplichtingen met zich mee. lees meer >

23 juli 2011

Gratis is niks waard

Dit artikel schrijf ik met gemengde gevoelens. ‘Gratis’ werkt, blijkt uit onderzoek, terwijl ik iets gratis weggeven ‘waardeloos’ vind. Lees mijn gedachten eens in dit artikel, vorm zelf uw oordeel en bepaal of u voortaan iets gratis gaat weggeven. lees meer >

18 juli 2010

Unisexen... iets voor u?

Netwerken: het is tegenwoordig een must wanneer u zelfstandig ondernemer of verkoper bent. De huidige economische ontwikkelingen laten grote bedrijven krimpen en het aantal zzp’ers groeien. Tegenwoordig bestaat een onderneming niet meer uit 1.000 medewerkers in loondienst, maar is het een netwerk van 1.000 zzp’ers. Wat betekent dit voor u als verkoper? Bent u een netwerker? In wat voor een netwerk profileert u zich het best? lees meer >

18 januari 2010

Verleid je klant en bespeel je vijand!

Juist in deze tijd is het belangrijk een goed contact te onderhouden met zakelijke klanten, contacten of partners. Het menselijk gezicht en de gunfactor zijn twee manieren waarop een ondernemer zich juist nu kan onderscheiden. Netwerken lijkt daarbij het toverwoord van de afgelopen jaren maar soms vergeten we hierin hoe men het contact met reeds bekende klanten kan handhaven, en hoe men het ‘netwerken’ dient toe te passen. Want netwerken is niet alleen alle borrels afstruinen en visitekaartjes rondstrooien. Na de borrels contact houden is hierin het ‘verleiden’ van je toekomstige en bestaande relaties. lees meer >

18 oktober 2009

Inquisitie of acquisitie?

Veel acquisitie is ingeruild voor inquisitie. Menigeen wordt bedolven onder telefoontjes, brochures, e-mailtjes van aanbiedingen waar je niet op zit te wachten. Acquisitie is ‘verwerven van’ en inquisitie is het ‘vervolgen van’. U leest hier mee over in dit artikel: Inquisitie of acquisitie? lees meer >

18 juli 2009

Te weinig vrouwen in top-Sales-functies werkzaam?

In SalesExpert is al eerder ruime aandacht besteed aan de positie van vrouwen in de verkoop. Zowel aan de gevolgen van het “vrouw-zijn” in de uitvoering van ons mooie vak als in de mogelijkheden binnen het carrièretraject van Sales en Accountmanagement. In dit artikel neemt Alice Hendriksen Oostereng haar sexe-genoten de maat op het vlak van ambitie en drive. Ze gebruikt hiervoor een aantal recente onderzoeken over de wijze waarop vrouwen zich bewegen in netwerken om hun sociale kapitaal te vergroten. Haar conclusies zijn even helder als confronterend; dames u moet aan de slag! lees meer >

18 november 2008

Coachen voor salesmanagers

Kruip als leidinggevende in de huid van uw medewerker en laat u coachen door een leidinggevende... De rollen omgewisseld dus. Even wennen deze rol, maar het is gelukt. Tijdens een SMA-bijeenkomst met als thema ‘Sales Coaching’ in het najaar van 2008 zijn ongeveer 20 verkoopleiders hiermee aan het werk gezet. De belangrijkste kneepjes van het coachingsvak leest u in dit artikel. lees meer >

20 september 2007

Onweerstaanbaar! Positioneer uzelf met de elevator pitch

Kunt u een ander ervan overtuigen dat het interessant is om zaken met u te doen? Dat uw bedrijf, product of dienst van waarde kan zijn voor de business van de ander? En kunt u dat altijd en overal vertellen? Onvoorbereid (lees: onverwachts), liefst binnen dertig seconden en ook nog algemeen begrijpelijk, zodat buitenstaanders snappen wat u bedoelt? De smarte sales professional laat geen kans onverlet: op cruciale momenten heeft hij een boeiende elevator pitch paraat. lees meer >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >