Vendicum
Verkopen kun je leren

Een dag uit het leven van een examinator

30 april 2020

De kandidaat klopt op de deur en mijn collega en ik roepen vrijwel gelijktijdig: ‘Binnen!’. Hij komt binnen, krijgt een glas water aangeboden en het gesprek start.

In een half uur laat deze kanjer van een kandidaat ons inzien dat wij gewoon ‘moeten kopen’ en daar genieten wij van. We zeggen als examinatoren onder elkaar dat iedereen al binnenkomt met het cijfer zeven en dat de kandidaat daarna laat zien wat het daadwerkelijke cijfer wordt. Naast dat we iemand uitgebreid langs de meetlat leggen en bepalen of hij/zij geslaagd is, kunnen mijn collega-examinator en ik zo intens genieten van de saleskwaliteiten van menig verkoper. Vrijwel alle kandidaten laten zien wat ze geleerd hebben en wat ze in huis hebben. Prachtig! Zolang ze maar een behoeftegericht verkoopgesprek voeren en - ja - dat komt soms niet helemaal uit de verf als het premium na enkele minuten al op tafel komt en de kandidaat ons wil overtuigen van het nut en noodzaak ervan. Tijden veranderen, en bij tijd en wijle ook de exameneisen en de cases die de kandidaten van tevoren opgestuurd krijgen. De examinatoren, die overigens niet bij NIMA werken, krijgen ook die case plús de bijbehorende ‘andere kant van het verhaal’. Elke kandidaat heeft het gesprek met twee examinatoren die in de rol zitten van medewerker van het bedrijf waar de verkoper op bezoek komt. Dat betekent dat goede afstemming tussen de examinatoren over wie wat doet en wanneer noodzakelijk is. Voordat de eerste kandidaat zich meldt, bereiden de examinatoren zich hierop voor, nadat we ons thuis hierop ingelezen hebben. En elke keer examineer je als examinator met een andere collega-examinator. Dit om de mate van objectiviteit zo groot mogelijk te laten zijn.

Werken als examinator sales vind ik zo dankbaar om te doen. Het past bij mijn missie om het niveau van verkopend Nederland op een hoger niveau te brengen. Sales is een prachtvak en als examinator krijg je kandidaten tussen de 22 en 60 jaar voor je die allen één ding gemeen hebben: beter worden in sales. Voor mij ben je dan al geslaagd.

Bron: Column Jan-Willem Seip in Nima-Update nummer 9 - april 2020

Jan-Willem Seip 2020

Artikelen

25 oktober 2020

Geeft u ook wel eens wat weg?

De magie van ‘gratis’ zit nogal diep bij de mens. Maar is het slim om het maar weg te geven? Iets wat gratis is, heeft toch geen waarde? Gratis tips voor omgaan met ‘gratis’. lees meer >

22 oktober 2020

De klant bepaalt wat ie betaalt?!

Hoe weet je van tevoren óf je waardevol bent voor je klant? In de praktijk blijkt vaak dat bedrijven en verkopers die werken met ‘waardebepaling achteraf’ het goed doen. Zij trekken veel klanten omdat ze met ‘waardebepaling achteraf’ meer zekerheid bieden.
lees meer >

22 september 2020

Win verloren klant terug in 5 stappen

Je weet dat het vaak veel tijd en moeite kost om nieuwe klanten over de streep te trekken. Er staat echter nog een andere groep op je te wachten: uw ex-klanten. Haal ze terug met deze tips. lees meer >

Meer artikelen >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >