Vendicum
Verkopen kun je leren

Deel uw kennis en maak meer kennissen

10 juni 2021

Een presentatie houden en kennis delen zijn niet hetzelfde. Het eerste kan u dwarszitten, uit het tweede kunt u duurzaam voordeel halen. Lees hier hoe.

U kunt prospects en klanten 1-op-1 informeren. U kunt er ook voor kiezen om in een keer een groter publiek aan te spreken. Niet door het geven van een wervende verkooppresentatie, die bestaat uit allerlei borstklopperij. Dat kan afstoten. Wat aan kan trekken, is het delen van uw kennis. Met als gevolg dat u er nieuwe ‘kennissen’ bijkrijgt.

Pak dat podium!

Creëer (online) bijeenkomsten waarmee u in een keer een groter aantal potentiële klanten ontmoet. Vrijwel altijd volgt een kennismaking met een of meerdere toehoorders. U zult zien dat zij u na de presentatie zelf benaderen voor een praatje. Het eerste contact kan dan gemakkelijk vervolgd worden. U bent immers en waarschijnlijk zelf al alert op kansen om contact om te zetten in een nieuwe zakenrelatie.

Spreken voor groepen heeft meteen als voordeel dat mensen u zien als ‘de expert’ en dat is weer gunstig voor uw zakelijke succes. In eerste instantie zult u waarschijnlijk zelf actief op zoek moeten naar mogelijkheden om te spreken. Heeft u al wat naam opgebouwd door het delen van uw kennis, dan is de kans groot dat men u benadert om te komen spreken.

Kennis delen kan op veel plaatsen

Als u een interessant onderwerp heeft gevonden om over te spreken, dan is het tijd om te onderzoeken waar dat kan. Waar is uw doelgroep te vinden? Dit kan een ondernemersvereniging zijn, zij zoeken vaak voor bijeenkomsten een spreker. Maar bijvoorbeeld ook:

Wat schuift dat?

Zie het spreken als acquisitiemiddel waar u niet direct geld voor vraagt. Wees tevreden met een bos bloemen of een fles wijn. Als professioneel spreker ligt het anders: dan is het uw werk.

Wat voor onderwerpen?

Vraagt u zich waarover u moet vertellen? Stel, u bent:

Geen ‘wij zijn de beste’ verhalen

Uw kennis delen met anderen is iets heel anders dan een wervende verkooppresentatie houden. Leg dus niet of nauwelijks de nadruk op uw bedrijf en hoe goed u wel niet bent.

Deel uw kennis voor meer kennissen

Inspireer anderen met uw (vak)kennis. Zij gaan u zien als expert en dat vergroot uw verkoopkansen. Wie wil er immers geen zaken doen met een expert met verstand van de markt van uw klant?!

Bron: verkopersonline.nl

Jan-Willem Seip 2021

Artikelen

9 januari 2024

Acquisitie voor professionals in een vernieuwde druk

In een tijd waarin de tools voor professionals op het gebied van klantwerving zich in rap tempo ontwikkelen, verschijnt het boek Acquisitie voor professionals, in een vernieuwde druk. De nieuwe versie van het boek staat boordevol eigentijdse inzichten en strategieën. lees meer >

27 november 2023

In 5 minuten een salestraining volgen, kan dat?

Ja, dat is mogelijk. Door dit artikel te lezen, krijg je een deel van een salestraining voorgeschoteld. Waar je normaalgesproken een online salestraining volgt of in een zaal zit om een training, opleiding sales, verkoop training of sales seminar te volgen, steek je nu je licht op met dit artikel. lees meer >

30 september 2021

Euforisch verkopen is meer verkopen

Er is een effectieve manier om de kans op een opdracht bij je potentiële klant te verhogen. Tot zelfs 50%. Dat kan met actieve doorverwijzingen! Hoe je dat doet, lees je in dit artikel. lees meer >

Meer artikelen >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >