Vendicum
Verkopen kun je leren

Artikelen over onderhandelen

18 maart 2021

Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee

Als een inkoper merkt dat er grote behoefte is aan een opdracht, dan kan de inkoper daar gebruik van maken. Lees waar je op dient te letten als de omzetdruk hoog is en de opdrachten wat achter blijven. lees meer >

23 mei 2019

Wat is de essentie van onderhandelen?

Onderhandelen... Iedereen heeft hier wel een beeld bij. Onderhandelen gebeurt in de politiek, tijdens een sollicitatiegesprek, in de verkoop, maar ook gewoon thuis. Zes handige tips voor beter onderhandelen. lees meer >

15 mei 2018

Te happig overkomen bij de klant

Komt u wel eens te happig over bij uw prospects en klanten? Dat hoeft vanaf nu niet meer. Als u zich voorbereidt op uw BAZO, dan ervaart u veel profijt en rust. lees meer >

16 februari 2018

Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen

In het woord negotiaton zit ‘ego’ verstopt. Mannen- en vrouwenego's zijn niet hetzelfde. Ontdek wat we van elkaar kunnen leren bij het onderhandelen. lees meer >

2 december 2011

Een groot geheim

In de praktijk komt het regelmatig voor dat verkoopdoelen worden opgesteld zonder dat daar een stevige kennis over de klanten aan ten grondslag ligt. Op ondernemingsniveau kan dit leiden tot het onvoldoende benutten van de omzet- en winstpotentie van uw onderneming. En dat is jammer, want dat potentieel is vaak volop aanwezig! Wat te doen? Ik ga u inwijden in het best bewaarde geheim waarmee u het aanwezige potentieel optimaal gaat benutten: het 8-stappenplan. lees meer >

30 november 2011

Wel of niet voorbereiden?

Veel verkooptrainers leren hun deelnemers: bereid je voor op je (eerste) gesprek bij een potentiële klant. Google hem/haar en bekijk de website van het bedrijf... Is dat verstandig? Moet men zich wel voorbereiden? lees meer >

15 april 2011

Twitter? Dat is voor mensen die tijd over hebben...

"... drinkt nu koffie op het terras met jengelende kinderen die naar speelgoedzaak willen." Stel, u bent ondernemer. Wat moet u nu met zo’n bericht? Krijgt u daar nieuwe klanten door? Ja, de kans is groot dat u er inderdaad nieuwe opdrachten bij krijgt. lees meer >

2 januari 2011

Netwerken, hoe werkt dat?

Wat is netwerken? Er zijn verschillende definities. De volgende uitleg dekt de lading het best: netwerken is in contact komen met mensen binnen en buiten uw organisatie op basis van wederzijdse afhankelijkheid. Het doel van netwerken is het ontwikkelen en bestendigen van relaties om informatie, steun en medewerking te krijgen. lees meer >

18 december 2008

Klant als stamgast

Wat u kunt leren van een barkeeper is het volgende: gedraag u als een goede barkeeper en koester uw vaste klanten! Focus op het behouden van vaste klanten (retentie) en voer kleine strategische veranderingen door. Dat zegt ook Jaap Favier van Forrester Research op Marketingonline. lees meer >

18 oktober 2008

Internationale contracten binnenslepen

De titel van dit artikel had ook kunnen zijn ‘Internationale contacten binnenslepen’. Er zit maar één letter verschil in. Een essentiële. Geen contract zonder contact, is een bekend gezegde. Zeker als het gaat om zakendoen met mensen van over de grens. U leest in dit artikel wat de verschillen en overeenkomsten zijn als het gaat om internationaal zakendoen. En in hoeverre is voorbereiding op een gesprek met uw internationale zakenpartner zinvol? lees meer >

18 september 2008

1e indruk

U krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Dat is natuurlijk oud nieuws. We zijn ons er allemaal van bewust, maar hoe vaak staan we er echt bij stil? lees meer >

19 september 2006

Win-win of hard tegen hard (deel 3)

"Ga door met het noemen van andere inkoperstactieken!", aldus de reacties van lezers op mijn vorige artikel. Onlangs vroeg ik u om uw inbreng als het gaat om zakendoen met inkopers. De reacties stroomden me afgelopen zomer toe. Daarom besteed ik in dit artikel (deel 3 in een serie van 3) verder aandacht aan inkoperstactieken. Eerst leest u dat dit niet alleen tactieken van inkopers zijn, maar ook van u als verkoper. Ook reik ik u handvatten aan hóe dit in de praktijk te brengen. lees meer >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >